Drobečková navigace

Nespavost

Nespavost a poruchy spánku

Nespavost (insomnia) je porucha charakterizovaná tím, že postižení nemohou usnout nebo vůbec spát. Dlouhodobě trpí nespavostí 10-15% populace, více ženy, starších lidi a duševně nemocní. Postižení si stěžují že nemohou usnout, i když leží v posteli, probouzejí se příliš brzy, nebo že spánek není osvěžující, ačkoliv je doba spánku dostatečně dlouhá.

Trvalý nedostatek spánku (chronická insomnia) je mnohem horší než přechodná nespavost, kterou známe všichni. Pacienti s chronickou insomnií mívají přes den špatnou náladu a celkově zhoršenou výikonnost, což má dopad na jejich rodinu a okolí. Mají i větší míru úrazů, dopravních nehod, sebevražd, depresí, úzkostných stavů a poruch imunitního systému. Tyto učebnicové informace lze najít kdekoliv, například v přehledu Saddichha2010dtc. Chronická nespavost je též rizikovým faktorem obezity.

Přechodnou nespavost způsobenou stresujícími zážitky všichni známe. Všichni též víme, že existuje přirozený biorytmus spánku a bdění, který musíme respektovat. Pokud se náš rytmus spánku a bdění posune, můžeme si jej správnou životosprávou opět seřídit. Přechodnou nespavost může způsobit i kofein nebo příliš vydatné večerní jídlo.

Jak se zbavit nespavosti

Když přijdete k lékaři s nespavostí, tak s velkou pravděpodobností dostanete tzv. prášky na spaní – agonisty GABA receptorů. Ty jsou skutečně sedativní a pomohou vám usnout. Neřeší ale příčinu nespavosti, která bývá někdy hlubší...

Identifikujte příčinu

Prvním krokem je odlišit dlouhodobou nespavost od problémů principiálně jiných. Lidé často říkají "nemohu usnout", když ve skutečnosti trpí depresí, neúspěchem, nešťastnou láskou atd. Pokud máme tento druh problémů, musíme se soustředit na jejich vyřešení – problémy se spánkem se pak vyřeší samy. (Případům deprese se věnuji zde.)

Pozor na sedativa

Naivní člověk na konci 60. let 20. století by si možná řekl, že medicínská věda v 21. století nabídne pacientům účinný a neškodný lék na nespavost. Když přijdeme do lékárny, tak to na první pohled i tak vypadá – výběr sedativ je obrovský. Realita je ale úplně jiná. Tisíc různých sedativ mají jediný účinek: aktivaci GABA receptoru, neboli receptoru alkoholické opilosti. Stejně jako alkohol, i tyto léky někdy léčí. Ale též u nich existuje hrozba na chlup stejné závislosti. Tyto léky jsou bohužel velice profitabilní.

Přírodní alternativy léčby nespavosti

Léčivých rostlin se sedativním účinkem je hodně. Konec konců i ten etanol, který účinkuje stejně jako diazepam a zolpidem, je produktem přírodním. Nás ale zajímají ty rostliny, které nejen uspí, ale hlavně v dlouhodobém horizontu zlepší spánkový režim.

Ženšen zlepšuje spánek

Ženšen je známý jako duševní stimulant, takže rozhodně nepatří mezi hypnotika jako takové. Panaxosidy sice působí na GABA receptory stejně jako jiná sedativa (diazepam, Rohypnol či alkohol), jejich účinek je však jen modulační. Z osobní zkušenosti mám dojem, že ženšen umožňuje spánek vůlí potlačit. Na rozdíl od jiných stimulantů je však ženšen uklidňující a cyklus spánku a bdění nenarušuje, ale naopak zlepšuje. To se prokázalo na zvířatech (Lee1990cip, Huong1998aem) i na lidech (Han2013erg).

Dle TČM je ženšen uklidňující (Cho2010heb). Při pokusech na zvířecích snižuje úzkost z negativně motivovaných úkolů (Churchill2002npg, Churchill2002npg). Uklidňující účinky ženšenu se vysvětlují jeho neurosteroidním působením na GABA receptory, jejichž aktivitu ženšen stabilizuje. Na GABA receptory má ženšen dvojí, protichůdný účinek – dle Yuan1998mag ženšen působí jak proti zvýšení aktivity GABA receptorů muscimolem, tak i snížení jejich aktivity bikukulinem. Dle Tsang1985gsi ženšenový extrakt zpomaluje zpětné vychytávání GABA do synapsí, čímž prodlužuje dobu působení GABA na synapsi. Ginsenosidy Rb1, Rb2, Rc, Re, Rf a Rg1 se reverzibilně vážou na GABAA and GABAB receptory a tím zvyšují účinnost sedativ (Kimura1994igw). Dle Takagi1972psp směs ginsenosidů Rb1, Rb2 a Rc prodlužovala hexobarbitolový spánek a měla uklidňující účinek u myší. Dle Cho2010heb navíc v sedativním účinku ženšenu hraje roli jeho působení na receptory serotoninu.

Slovy přehledu Attele2000tia, "výsledky několika studií naznačují, že účinky ženšenu mohou alespoň zčásti přispívat k udržování normálního cyklu spánku a bdění." Ženšen není návykový – svým působením na receptory dopaminu naopak návykovost omamných látek snižuje (Kim1995ibg).

Další adaptogeny ke zlepšení spánku

Hypnotické účinky jsou v říši rostlin k mání stejně snadno jako sedativa v lékárnách. Mnohé rostliny obsahují agonisty GABA receptorů, které působí opojně a sedativně. Mezi původce přírodních sedativ patří například pepřovník opojný (kava-kava) nebo kvasinka pivní, která je naším oblíbeným zdrojem přírodního sedativa etanolu. Do oblíbených produktů z kvasinky pivní se s oblibou přidává též chmel otáčivý ze zázračné čeledi konopovitých (Cannabaceae), jehož pozitivní vliv na spánek potvrzují desítky studií, například Franco2012seh. Přeloženo do češtiny: Když si večer před spaním dáte malé, dostatečně chmelené pivo, nepotřebujete sedativa ani pepřovník opojný. Uklidnění poskytne též šalvěj, levandule, třezalka a kozlík lékařský. Dalším doplňkem klidného spaní může být šišák bajkalský, sedativní bylina TČM působící také přes GABA receptory (Chang2011beb).

 

| 10.3.2009