Drobečková navigace

Ženšen – návod k použití

Informace na této stránce se týkají užívání kořenu ženšenu pravého (Panax ginseng) ve formě tzv. červeného kořene (ginseng radix rubra, tradiční úprava kořenu ženšenu). Pokud chcete tyto informace aplikovat na ženšenové kapsle, tabletky, sirupy atd., musíte si zjistit, jakému množství červeného ženšenového kořene odpovídá jedna dávka a podle toho provést propočet. Naštěstí u ženšenu a obecně adaptogenů platí, že se nemusíte bát předávkování – ženšen je i ve vysokých dávkách velmi bezpečný. Na adaptogeny lze hledět jako na tzv. funkční potraviny, jejichž nežádoucí účinky jsou zhruba na úrovni placeba.

Pro seznámení a první zkušenost se ženšenem...

... lze doporučit vyšší dávky. Lékařská věda dnes ví, že existují individuální rozdíly v metabolismu, které ovlivňují účinnost léčiv. Tím, že začnete od vyšších dávek, budete mít příležitost lépe zhodnotit povzbuzující účinky ženšenu a najít svou individuální potřebnou dávku pro daný účel. Tato dávka bude také záviset na kvalitě použitého materiálu.

  • Pro seznámení s účinky a určení individuálního dávkování začněte od vyšší dávky a postupně ji snižujte v průběhu několika následujících dnů. Pokud máte například 30 plátků 6-letého ženšenu TaiwanTCM Liang, vážících kolem 1–2g/kus, můžete je užívat v období 9 dnů následovně: 5, 5, 4, 4, 3, 3, 2, 2, 2. V průměru to odpovídá 5g denně. Při snižování dávky postupně najdete úroveň optimální pro vaše osobní potřeby. Budou-li se vám povzbuzující účinky zdát příliš vysoké, denní dávku snižte. Pokud naopak ani po 2-3 dnech stále nic necítíte, zvyšujte postupně dávky o plátek. Vysokých dávek se nemusíte bát – u adaptogenů nejsou nebezpečné.

Zkušenosti s ženšenovými kapslemi, tabletami, cukrovím a dalším přípravky s nízkým dávkováním se nepočítají. Při zkoušení pamatujte na to, že účinek ženšenu může nastupovat pomalu. Pamatujte též, že jen malá část účinků ženšenu je subjektivně postřehnutelná a některé účinky (například neuroprotektivní) se dostavují v mnohem nižších dávkách, než jaké lze subjektivně zhodnotit.

Pro optimální zkvalitnění života...

... jsou nejlepší dlouhodobé nízké dávky ženšenu. Konkrétní dávka závisí na vaší váze a obsahu účinných látek v použitém materiálu. Ženšen lze kombinovat s jinými bylinami podle konkrétních individuálních potřeb.

  • Dlouhodobé užívání: Denně šálek ženšenového čaje nebo 10-30 kapek předem připravené ženšenové tinktury v nápoji (tinktura šetří čas). Dlouhodobé užívání ženšenu umožní plně rozvinout jeho pozitivní účinky proti civilizačním nemocem (ateroskleróza, kardiovaskulární problémy, diabetes atd.), povzbuzující účinky na tělo i mysl a pozitivní účinek na remodelaci tkání.
  • Přestávka: Po 2-3 měsících užívání bych doporučil ženšen na měsíc vysadit. Přestávka není striktně nutná – například pacienti užívající ženšen proti srdečním nebo cévním nemocem přestávku nemusejí dodržovat a ženšen mohou užívat trvale bez obav z negativních účinků. Je to spíše věc tradice a biologické intuice – léčiva by se neměla užívat pořád a složení stravy by se mělo střídat.

Pro období mimořádné zátěže...

... je možné užít jednorázovou nebo opakovanou velkou dávku ženšenu.

K tomu, aby výše uvedený návod fungoval je zvlášť důležité použít správný materiál: Dospělý, 6-letý ženšen patřičné kvality. Návod k zakoupení takového ženšenu jsem na žádosti čtenářů sepsal.