Drobečková navigace

Nelijte do motoru olej nad čárku

Tento článek bych si dovolil začít následujícím, poněkud delším citátem z článku o přísadách do automobilových paliv a maziv: V reklamních materiálech firem, které uvedené přísady vyrábějí, je zákazníkům slibováno obnovení komprese motoru, výkonu, snížení spotřeby oleje a prodloužení životnosti. Těchto efektů má být dosaženo „nanesením“ slitiny CSL (měď, stříbro, olovo) do trhlin a pórů ve stěnách válců a tím k vytěsnění vůlí. Některé odvážnější firmy zkoušely tento proces nazvat „generálkou motoru za chodu“... Po přečtení uvedeného reklamního sloganu je jasné každému, kdo alespoň trochu rozumí motorům, že se jedná o nesmysl. ... Autoři patrně neměli ani ponětí o tom, co se ve válcích děje.

Do motoru se olej nad rysku neleje

Nelekejte se, jste pořád na webu Adaptogeny a cílem tohoto článku je uvést na pravou míru některá reklamní tvrzení o biologických "aditivech" nabízejících našemu organizmu to, co už v něm přirozeně máme. Ale když už jsem zvolil tento nadpis, tak nejdříve o tom oleji (kopíruji z příspěvku uživatele PJanda z diskuse na webu garaz.autorevue.cz):

Příliš mnoho oleje může být stejný problém jako příliš málo. Většina lidí žije v tom, že "dá trochu více a alespoň nebude muset dolévat", ale to je velký omyl. ... Horní ryska značí hladinu, při které nehrozí přeplnění klikové skříně. Opak může mít několik nepříjemných následků.

Prvním je, že stálý kontakt klikového hřídele s olejem způsobí jeho "zpěnění" v klikové skříni, tím pochopitelně i ztrátu tlaku, mazací schopnosti a poškození klíčových částí motoru. Druhým problémem je samotné zvýšené mazání klikového hřídele, ojnic atd. Motor je poměrně křehká soustava, ve které všeho moc i málo škodí a s olejem to není jinak. Přebytečné mazání způsobuje zvýšené namáhání dotčených částí, i v tomto směru je "kontakt s nečekaným olejem" problém. Říká se, že již jen samotný zvýšený ostřik klikového hřídele může být pozorovatelný na sníženém výkonu motoru. Třetí věcí je vznik příliš vysokého tlaku v klikové skříni. To opět způsobuje zvýšené namáhání součástí motoru a dříve nebo později vede k poškození těsnosti celé soustavy a únikům oleje – těsnění, gufera atd. nejsou s to dlouhodobě vyššímu tlaku odolávat.

To první (poškození motoru) ... chce opravdu přelít hodně, další negativní efekty  jsou ale v nějaké míře nevyhnutelné již od minimálního přelití – horní ryska opravdu není pro legraci...

Neúčinná biologická aditiva

Biologické systémy jsou robustnější než motor automobilu, účinně udržují homeostázi, takže "přelití" při přidávání běžných metabolitů nehrozí. Přidávání zbytečných, tělu beztak přirozených doplňků stravy nás stojí "pouze" peníze. Slovy Jiřího Čecha, autora výše citovaného článku ze Škoda techweb, "celkově lze tyto výřobky hodnotit jako podvod na zákazníky". Zatímco Jiří Čech mluví o aditivech do paliva a oleje, já bych si tady dovolil uvést krátký a neúplný seznam biologických aditiv, která považuji za pochybná:

  • Arginin (prý na erekci, podle něj dostal název i mediálně známý Arginmax)
  • GABA (prý na spaní)
  • taurin (součást "energy drinků")
  • částečně hydrolyzované jedlé oleje

| 3.7.2012