Drobečková navigace

Zvýšení duševní výkonosti, nootropika

Praktické shrnutí: I když je tento text pořád ještě ve fázi vývoje, nabízím zde dva super bylinné recepty podpořené klinickým výzkumem: tzv. prášek řemdiháku a tzv. prášek ke stabilizaci jater. Kromě těchto tradičních směsí TČM lze samozřejmě doporučit modelový adaptogen ženšen, jehož nootropické účinky jsou známé a který je též součástí mnoha neuroprotektivních kombinací.

Možnost zvýšení duševní výkonnosti

Zvýšení duševní výkonnosti by asi chtěl každý, zvláště ti, kteří pracují duševně – studenti, programátoři, menežeři, automechanici... Od tohoto textu asi očekáváte byliny a bylinné recepty a ty zde také najdete. Vězte však, že nootropický účinek mají nejen některé doplňky jídelníčku, ale především též behaviorální a technické modifikace pracoviště, které jsou mnohem levnější a účinnější. U automechaniků třeba pořádek v dílně, u programátorů též používání správných nástrojů. Kterých? Názory se různí a já zde nebudu doporučovat své oblíbené – zeptejte se kolegů nebo online na StackOverflow. Zklamal jsem vás? Čekali jste zázračné elixíry? Žádné neexistují. Propagovaná nootropika typu piracetam nebo jinan dvoulaločný jsou odvozená od látek zlepšujících výživu mozku, které pomáhají u demence a z jakési naděje se doporučují i ke zlepšení duševní výkonnosti zdravých. Pomůže též relaxační cvičení nebo odbourání stresu.

Typologie účinku nootropik

Nootropika jsou definovaná jako látky zvyšující inteligenci nebo jiným způsobem (např. uklidněním) zlepšující duševní stav. Samozřejmě, je so spíše touha než realita, inteligence je příliš komplexní než aby ji bylo možné zvýšit vypitím zázračného elixíru. K mechanismům účinku látek v praxi používaných / doporučovaných patří hlavně

  • zlepšení prokrvení mozku
  • zvýšení dostupnosti neurotransmiterů
  • anxiolytický účinek
  • neuroprotektivní účinek
  • zlepšení regenerace neuronů

Je však nutno podotknout, že mozek zdravých lidí všechny tyto činnosti v podstatě zvládá sám při úplně obyčejném vyváženém jídelníčku. Je velmi těžké duševní výkonnost farmakologicky vylepšit.

Nejdřív ty zázračné elixíry

TČM ve svých indikacích nezná kategorii nootropik, ale abyste neřekli, že vás posílám pryč s prázdnou, dle Matsumoto2013kfc zlepšují duševní výkonnost dvě standardní bylinné směsi:

Jsou to bylinné prášky, které se zapíjejí teplou vodou, nebo konzumují rozmíchané v teplé vodě. Jak je seženete? Nesnadno. Zatím se totiž u nás neprodávají snad ani jejich tabletkové verze. Musí je připravit a napráškovat dobrý farmaceut TČM na individuální objednávku, zkuste Yaopharm či kohokoliv jiného, kdo nabízí realizaci TČM receptů dle přání zákazníka. Názvů prášků se nebojte, jedná se o pouhé drcené neškodné, ale účinné byliny (tonika a adaptogeny). Prášek ke stabilizaci jater taktéž není určený k léčbě jater, v jeho názvu figuruje pouze imaginární meridián jater známý z teorie TČM. U těchto směsí je klinicky prokázáno, že pomáhají u demence a při regeneraci mozku (Matsumoto2013kfc, viz též věda o čótó-san, věda o jokukan-san), není však zaručené, že jakkoliv zvyšují duševní výkonnost zdravých...

Pak ten zázračný ženšen

Zlepšení průměrné duševní výkonnosti (nootropický účinek) je u modelového adaptogenu ženšenu prokázané, avšak tato bylina v žádném případě nikoho neučiní dvakrát chytřejším než je. Dle mých zkušeností může zlepšit pracovní výkon tak o 10%, a to třema hlavními mechanismy:

Těmito účinky ženšen zvyšuje výkonnost u různých mentálních úkolů (Reay2010pgg, Churchill2002npg, Angelo1986dpc, Reay2006epg). při pokusech na zvířatech omezuje experimentální poškození paměti (Yamaguchi1996egi), zlepšuje obrat acetylcholinu v hipokampu (Benishin1992agr, Salim1997grr) a působí na specifické typy nikotinových receptorů (Lee2003deb, Lee2009rlr), aniž by s sebou nesl rizika kouření. Ženšen reguluje stres, zpomaluje duševní stárnutí (Kallus2005apf, Coleman2003epg), odstraňuje pocit únavy (Kim2003iii, Yoshimura1988ace, Kim2003egs) a je kompatibilní s psychiatrickou léčbou (Wilkie1994grj).

Další rostlinná nootropika

Nootropický účinek se často připisuje neadaptogenu jinanu dvoulaločnému (Kennedy2002mcm), který má fungovat hlavně zlepšením prokrvení mozku. Anxiolytický účinek má klasický adaptogen rozchodnice růžová> a za nootropikum se v Rusku tradičně považuje i limonnik, neboli schizandra čínská (viz Nishiyama1995bes, Nishiyama1996hps a další věda). Anxiolytický je i šišák bajkalský, který též příznivě působí na neurony hipokampu (Lim2016asb). Pozornost zasluhuje i šalvěj lékařská, červenokořenná a dobromysl obecná, jejíž jmenná signatura není bezdůvodná. Uklidňující účinek má kozlík lékařský a další druhy téhož rodu (kozlík indický, kozlík jedlý). Dle Sun2013aem je anxiolytický též vítod tenkolistý, tradiční nootropikum Ajurvédy je bakopa drobnolistá zvaná brahmí (Calabrese2008esb).

Omlouvám se za trošku rychlíkový přehled nejdůležitějších účinných rostlin. Jako perličku na závěr bych uvedl, že i tradiční stimulanty alkohol a nikotin lze považovat za nootropika, protože alkohol je v malých dávkách anxiolytický a nikotin zase zlepšuje fungování dopaminového systému. Zkuste si však místo nikotinu někdy dát ženšen nebo bakopu – pomůžou vám i s prevencí rakoviny.

| 2010 - 16.3.2019