Drobečková navigace

Nespavost

Praktické shrnutí: Na nespavost existují dva úžasné adaptogeny: ženšen a vitánie snodárná. Najdete zde též reference na několik dalších zajímavých bylin. Související téma o biorytmu spánku a bdění...

Nespavost (insomnia) je porucha, kterou dlouhodobě trpí 10-15% populace, více ženy, starší lidé a duševně nemocní. Postižení si stěžují že nemohou usnout, i když leží v posteli, probouzejí se příliš brzy, nebo že spánek není osvěžující, ačkoliv je doba spánku dostatečně dlouhá. Pacienti s chronickou insomnií mívají přes den špatnou náladu a celkově zhoršenou výkonnost. Systematickým přehledem tématu je Saddichha2010dtc, plný text na 3 kliky. Nespavost též souvisí s depresí, stresem a poruchami imunity. Chronická nespavost je též rizikovým faktorem obezity.

Standardní léčbou nespavostí u obecného lékaře jsou tzv. prášky na spaní – agonisté GABA receptorů. Jejich negativní stránkou je však to, že řeší pouze symptom, nikoliv příčinu, která může být i hlubší. V přírodní léčbě se vždy snažíme identifikovat příčinu. Lidé často říkají "nemohu usnout", když ve skutečnosti trpí depresí, neúspěchem, nešťastnou láskou atd. Pokud máme tento druh problémů, musíme se soustředit na jejich kauzální vyřešení. Pokud trpíte stresem, zkuste text věnovaný přímo stresovaným lidem.)

Před 50 lety jsme si mysleli, že medicínská věda v 21. století nabídne pacientům účinný a neškodný lék na nespavost. Realita je však jiná a já jsem ji pocítil i na vlastní kůži. Je velmi snadné si navyknout na agonisty GABA receptorů, které se prodávají jako prášky na spaní. Jsou to léky působící na receptor alkoholu a stejně jako u alkoholu, i u nich hrozí závislost se vším všudy, včetně delíria tremens.

Přírodní alternativy léčby nespavosti

Léčivých rostlin se sedativním účinkem je velké množství. Já se zde na webu adaptogeny věnuji především adaptogenům. Pokud však trpíte nespavostí pouze kvůli posunutí biorytmu, zde jsem sepsal návod, jak si jej správnou životosprávou opět seřídit.

Ženšen jako alternativa sedativ

Ženšen je stimulant, takže nepatří mezi hypnotika jako takové. Avšak jeho panaxosidy modulačně působí na GABA receptory, na které má dvojí, protichůdný účinek. Dle Yuan1998mag ženšen působí jak proti zvýšení GABA aktivity muscimolem, tak i proti snížení jejich aktivity bikukulinem. Dle Tsang1985gsi ženšenový extrakt zpomaluje zpětné vychytávání GABA do synapsí, čímž prodlužuje dobu působení GABA na synapsi. Ginsenosidy Rb1, Rb2, Rc, Re, Rf a Rg1 se reverzibilně vážou na GABAA and GABAB receptory a tím zvyšují účinnost sedativ (Kimura1994igw). Dle Takagi1972psp směs ginsenosidů Rb1, Rb2 a Rc prodlužovala hexobarbitolový spánek a měla uklidňující účinek u myší. Dle Cho2010heb navíc v sedativním účinku ženšenu hraje roli jeho působení na receptory serotoninu.

Ženšen se tedy na rozdíl od běžných stimulantů uklidňuje a snižuje úzkost z negativně motivovaných úkolů (Churchill2002npg, Churchill2002npg). Slovy přehledu Attele2000tia, "výsledky několika studií naznačují, že účinky ženšenu mohou alespoň zčásti přispívat k udržování normálního cyklu spánku a bdění." To je v souladu se znalostmi TČM (Cho2010heb), s výsledky zvířecích studií Lee1990cip, Huong1998aem a s klinickou studii Han2013erg.

Další adaptogeny ke zlepšení spánku

Úžasný adaptogen na zlepšení spánku je ášwagandha, neboli indický ženšen, botanickým jménem vitánie snodárná. Mnohé rostliny obsahují agonisty GABA receptorů, které působí opojně a sedativně. Mezi neadaptogenní přírodní sedativa patří například pepřovník opojný (kava-kava) nebo etanol. (Naproti tomu kvasinka pivní je patrně také adaptogen a nejen zdroj vitamínů B.) Do oblíbených produktů z kvasinky pivní se s oblibou přidává též chmel otáčivý ze zázračné čeledi konopovitých (Cannabaceae), jehož pozitivní vliv na spánek potvrzují desítky studií, například Franco2012seh. Přeloženo do češtiny: Když si večer před spaním dáte jedno dostatečně chmelené pivo, nepotřebujete sedativa ani pepřovník opojný. Uklidnění poskytne též šalvěj, levandule, třezalka a kozlík lékařský. Dalším doplňkem klidného spaní může být šišák bajkalský, sedativní bylina TČM působící také přes GABA receptory (Chang2011beb). U modelové léčivé houby lesklokorky lesklé dokumentuje její pozitivní vliv na schopnost odpočinku Cui2012egl.

| 2009 - 30.11.2019